Přeskočit na hlavní obsah

22. Quo Vadis - noční šedesátka

Sotva týden po poměrně spontánní účasti na Pražské stovce obhlížím, co by se dalo na jaře podniknout za další vypečenou akci a objevuji Istria 100. Parametry se dost podobá Pražské stovce a s výhledem toho, že v dubnu už by tam člověk nemusel úplně klepat kosu, začíná hlodat pokušení. No a protože do dubna je potřeba ještě trochu potrénovat, domlouváme se s Milošem na zaběhnutí Quo Vadis tréninkovým tempem.

Za normálních okolností je průjezd Bílinou zážítkem, na který se jeden snaží rychle zapomenout, ale ve dvě a kousek ráno, kdy se startuje, to není taková hrůza a druhý kilometr kolem muzea Bílinské kyselky působí až romanticky.

Na pátém se šplhá na Bořeň. Je to krásný technický stoupák kozí stezkou. Kontrola je kousek pod vrcholem a protože jsem na Bořni ještě nikdy nebyl, jdeme až nahoru rozhlédnout se do krajiny, takže další romantika. Seběh dolů, kdy v protisměru potkáváme ostatní běžce, je jednou z nejhezších pasáží celého závodu; zvlášť když je člověk ještě plný sil.

Vzhledem k tomu, že jsme si s Milošem úplně jasně neřekli, co je to běžet tréninkovým tempem, to vcelku tlačíme dopředu a neustále někoho předbíháme. Když vybíháme z Bíliny na rekultivované plochy Radovesické výsypky, přičemž někde pod nohama máme zbytky zaniklé vesnice, kterou jen symbolicky připomíná cedule s označením začátku obce, je před námi odhadem tak pět šest běžců. Na úpatí dalšího kopce, Chlomku, nás ale předbíhá parta několika mladších vlčáků a ukazuje nám, jak se to tu běhá.

Za Chlomkem, kousek před Kostomlaty, je první ze dvou občerstvovaček na trati - čaj s rumovým nádechem, salám, sýr, chleba se škvarkama, ovoce. Je z čeho vybírat, takže úplně nespěcháme. Stále je ještě hluboká tma a my stoupáme do dalšího krpálu, kde odměnou je na vrcholu zřícenina hradu Kostomlaty. Miloš hlásí, že teď už to bude v podstatě jenom seběh do Černčic. Naštěstí poučen jeho předpověďmi z Pražské stovky, chápu, že v té větě je důležité to "v podstatě" a tím pádem mne stoupání mezi Kločí a Klečí nijak zvlášť nepřekvapuje. Pak už je to ale opravdu v podstatě jen dolů.

Od Černčic působí Milešovka na pozadí pomalu se rozednívající oblozy vpravdě monstrózně. Vybavuji si, jak jsme tu před nedávnem doslova bruslili nahoru i dolů po totálně zledovatělých cestách a pohmatem kontroluji, že tentokrát jsem si nesmeky opravdu vzal. Až na pár kluzkých míst je ale cesta nahoru buď suchá nebo s jemným popraškem sněhu a neklouže. Když se vydrápu na vrchol, pořád mám divný pocit, že je tu něco jinak. Při seběhu dolů si vzpomenu, že Olaf těsně před startem hlásil, že na Milešovce je -8° C a já pro jistotu přibalil do batohu lehkou péřovku. V tu chvíli mi dochází, co mi na vrcholu chybělo. Právě jsem poprvé v životě zažil ten vzácný okamžik, kdy na Milešovce vůbec nefouká. Spolu se svítáním to bylo úplně magické, takže romantika potřetí. Zároveň jsme prakticky v půlce závodu a hlavně jsme v nejvyšším bodě trasy a z Milešovky je to už "v podstatě" z kopce až do cíle.

Seběh na Paška pole je relativně nezáživná pasáž, ale pak přichází Kletečná, kde jsem ještě nebyl a tenhle kopec se mi líbí. Vrchol je hodně kamenitý a slibuje fajn technický seběh dolů. Cestou nahoru dokonce potkávám pár vlčáků, kteří nás na začátku předběhli, takže alespoň vím, že si celkem držíme tempo.

Kolem čtyřicátého kilometru přichází v Radejčíně druhá občerstvovačka. Zdatně se posilňujeme, neb nás čeká vypečená kulturní vložka - zhruba tříkilometrový úsek po kolejích!!! Trať zde vede místem, kde došlo před pár lety k velkému sesuvu půdy a zhruba dvousetmetrový úsek kolejí úplně zmizel. Několikakilometrový běh po pražcích je velká paráda a marně se snažím najít nějaký rytmus a délku kroku. Prostě jen doufám, že blbě nešlápnu a nezvrknu si kotník.

Jakmile to jde, uhýbám z trati na souběžně vedoucí cestu. Díky tomu ale přehlédnu jednu kontrolu, která je těsně nad zemí u místa, kde se koleje opět objevují. Když to na další kontrole zjišťuji, nadávám si a poučen Pražskou stovkou, že za každou chybějící kontrolu je hodinová penalizace, se otáčím a mažu zpátky. Naštěstí jsou obě kontroly od sebe jen necelý kilometr daleko.

Běžím, co to jde, některé úseky i tempem pod pět, ale i tak mi trvá dalších osm kiláků, než Miloše doženu. V tu chvíli jsme v Opárenském údolí, které si ale moc neužívám, páč mám pomalu mžitky před očima, jazyk pomyslně na vestě a utavené nohy. Přichází ale stoupání na poslední významnější kopec a tak mám šanci se trochu oklepat. Lovoš sice svojí výškou zdaleka nedosahuje Milešovky ani Kletečné, ale převýšení z Opárenského údolí na vrchol je slušných téměř čtyřista metrů na necelých třech kilometrech a tak je potřeba zabrat. Chytám druhý dech a s pomocí hůlek se mi do kopce dupe celkem dobře.

O to horší je seběh. Předchozí úsilí dohnat Miloše si bere svoji daň a mně úplně ztuhly nohy. Zlepšuje se to až těsně před Oparnem, kam z Lovoše sbíháme. Před sebou máme posledních cca pět kilometrů.

Na konci Opárna nás čeká krátký výstup ke zřícenině hradu, kde je poslední kontrola a pak už jen seběh a podél Milešovského potoka do cíle. Poslední metry nasazujeme slíbené turistické tempo a chůzí dorážíme k motorestu ve Velemíně.

Po šedesáti dvou kilometrech (pro mne včetně téměř dvou kilometrů navíc kvůli přehlédnuté kontrole), osmi hodinách dvaceti minutách a pěti nastoupaných kilometrech končíme s Milošem na společném jedenáctém místě. Z devadesáti čtyř startujících jedenáct nedokončilo. Nejrychlejší závodník nám to naložil o zhruba dvě hodiny. Tolik ke statistikám

Oficiální výsledky

Záznam trasy

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražská stovka 2023 aneb severní vítr je krutý

Ležím ve spacáku a opatrně hledám co nejméně bolestivou polohu, ve které bych usnul. Nateklé prsty na nohou mne pálí od omrzlin a nemám sílu si dofouknout poloprázdnou karimatku.  O den dříve Již potřetí v krátké době stojíme s Milošem na startu stovky. Tentokrát však netradičně v centru Prahy. Pro letošní výroční 30. Pražskou stovku organizátoři zvolili za poslední roky netradiční trasu, která v Praze nekončí, ale začíná. Z představy, běžet prvních deset kilometrů po asfaltu a dlažbě, nejsem nijak nadšený, ale organizátoři si uměli zařídit i počasí a vše je pokryto sněhem, takže všude romantika, až praští. A to doslova, protože teplota v jedenáct večer, kdy je naplánovaný start, spadla na mínus čtyři. Zima letos přišla docela rychle, a tak jsem byl do poslední chvíle nejistý, co všechno na sebe nabalit. Nakonec jsem zvolil triko s dlouhým rukávem, tenkou běžeckou bundu a navrch moji oblíbenou ultralehkou nepromokavku Montane Minimus 777. Na ruce jsem zvolil skvělé rukavice Montane Swi

Ze dna na vrchol 2023 - první stomílovka

Sto mil je hrozná štreka. Pro představu je to třeba tak daleko, jako ze Hřenska na Sněžku a to je fakt daleko. A nebo je to taky 161 kilometrů. Někdy na začátku jara přišla Kačka s "tajnou" informací, že pokud bych snad měl v plánu dát si stomílovku, tak že by pro mne něco měla. Já, po loňských peripetiích, kdy jsem několik závodů musel odpískat, jsem se na letošek rozhodl nic extra neplánovat, brát akce, jak budou a k ničemu se moc neupínat. Nicméně začátek roku docela vyšel, mezi ultra závody si oproti loňsku nechávám uvážlivé rozestupy, různé bolístky se mění tak dostatečně často, že nemám čas se na žádnou upnout a vytvořit si k ní vztah a tak tahle informace přeci jen zasila semínko. Sto mil je prostě další meta a v našem blízkém okolí zase takhle dlouhých akcí zrovna moc není. No a na přelomu dubna a května se vše ukázalo. Ze dna na vrchol - skvělý nápad spojit nejnižší a nejvyšší bod Česka jednou trasou, která se, aby si to člověk opravdu užil, nevyhýbá ani významnější

Týnišťské šlápoty 2023 aneb bylo tam vše

Neděle - mám za sebou trénink a konstatuji, že jestli by mne mělo běhání bavit tak, jako dnes, naučím se radši pořádně šachy. Několik měsíců pobolívající kotník (paradoxně ne při běhu) náladě také nepřidává a třeba by prospělo dát mu chvilku odpočinout. A tak si naplánuji nejméně na týden od běhání klid. Pondělí - klid a pohoda. Úterý - klid a neurčitě divný pocit. Středa - klid a fakt divný pocit z poměrně konkrétních důvodů. Čtvrtek ráno - neklid. Píše Miloš, jestli bych mu neupravil do Garminu trasu Týnišťských šlápot včetně kontrolních bodů. Čtvrtek odpoledne - neklid. Čtvrtek večer - registruji se na závod a mám divný pocit. Obvykle totiž účast na stokilometrovém závodění plánuji kapánek déle. V pátek mám na sbalení věcí sotva hodinu a pak už rychle na vlak, v Ústí přesedám do auta k Milošovi, který nás bere do Týniště, cíle závodu a cestou přemýšlím, co vše jsem zapomněl. Z Týniště nás autobusy převáží do Olešnice, kde těsně po půlnoci s Milošem stojíme za drobného mrholení na s